Specials

Chart Battles: Οι μεγαλύτερες μάχες στα charts που άφησαν εποχή

Εβδομαδιαία και… μοιραία οι αγαπημένοι μας music stars έρχονται αντιμέτωποι με σκοπό φυσικά την κατάκτηση της πρώτης θέσης στα charts. Παρακάτω θα παρουσιάσουμε μερικά από τα μεγαλύτερα και πιο πολυσυζυτημένα chart battles που έχουν υπάρξει ποτέ σε Βρετανία και Αμερική. Ας ξεκινήσουμε!

#1. Travis Scott vs. Nicki Minaj (2018)

Τον Αύγουστο του 2018 το Astroworld του Travis Scott έκανε απευθείας εμφάνιση στο #1 του Billboard 200 με 537.000 πωλήσεις. Την αμέσως επόμενη εβδομάδα ο rapper θα είχε να αντιμετωπίσει την Nicki Minaj και τον comeback δίσκο της, Queen. Για να παραμείνει στη κορυφή ο Scott ουσιαστικά θα… χαρίσει τον δίσκο του σε όποιον προμηθευτεί εισητήρια για τις συναυλίες του και σε όσους αγοράσουν merch από την επίσημη σελίδα του. Δεδομένου ότι δεν υπήρχε κάποια διευκρίνηση από το Billboard σχετικά με τα tour και merch bundles ο συνδυασμός τέτοιου είδους αγοράς μετρούσε κανονικά ως πώληση του δίσκου. Φυσικά αυτό εξόργισε την Minaj η οποία δημόσια μίλησε κατά του Travis Scott και του Billboard ακόμη κι αν η ίδια έκανε κάτι παρόμοιο σε μικρότερο, όμως, βαθμό.

Το αποτέλεσμα; Ο Travis Scott συμπλήρωσε 2 εβδομάδες στη κορυφή. Το Astroworld την δεύτερη εβδομάδα του πούλησε 205.000 ενώ το Queen της Nicki Minaj αρκέστηκε στο #2 με 185.000 πωλήσεις.

Μια μεγάλη συζήτηση ξεκίνησε μετά από αυτό το chart battle για την μεθοδολογία που χρησιμοποιεί το Billboard και κατ’ επέκταση για την εγγυρότητα του. Τα tour και merch bundles σταμάτησαν να λαμβάνονται υπόψιν του Billboard για τα εβδομαδιαία charts του το φθινόπωρο του 2020.

#2. Spice Girls vs. Westlife (2000)

Μετά από ένα μικρό διάλλειμα ως συγκρότημα και με τα 4 εναπομείναντα μέλη (Melanie B, Melanie C, Emma Bunton, Victoria Beckham) να κυκλοφορούν solo materials, οι Spice Girls ενώνονται ξανά για τον τρίτο και τελευταίο τους δίσκο με τίτλο Forever. Αντίπαλοί τους εκείνη την εβδομάδα του Νοεμβρίου του 2000 το boyband των Westlife. Το Coast to Coast ήταν η δεύτερη δουλειά που κυκλοφορούσαν ενώ η δημοφιλία τους ήταν πραγματικά στο απόγειό της!

Το αποτέλεσμα; Οι Spice Girls να χάνουν κατά κράτος αφού το Forever έκανε ντεμπούτο στο #2 με πωλήσεις της τάξης των 71.000. Αντίθετα, το Coast to Coast των Westlife κατέκτησε τη κορυφή με πωλήσεις μεγαλύτερες των 234.000!

Η ήττα των Spice Girls σηματοδότησε την αρχή της πτώσης της δημοφιλίας όλων των girl groups. Από το 1996, χρονιά όπου πρωτοεμφανίστηκαν, τα girls groups έπαιζαν πρωταγωνιστικό ρόλο στη pop μουσική. Τα αμέσως επόμενα χρόνια από το 2000 και την ήττα των Spice Girls πολλά από τα γυναικεία συγκροτήματα που δημιουργήθηκαν στα 1990’s όπως οι All Saints, οι Atomic Kitten ακόμη και οι ίδιες οι Spice Girls θα διαλυθούν. Επιπρόσθετα, μουσικοί αναλυτές αναφέρουν την συγκεκριμένη μάχη και την ήττα αυτή των Spice Girls ως το πραγματικό τέλος της δεκαετίας του 1990 τουλάχιστον στον βρετανικό χώρο.

#3. Coldplay vs. Crazy Frog (2005)

Ποιος θα έλεγε στον Chris Martin και τη παρέα του ότι ο μεγάλος αντίπαλος του single τους “Speed of Sound” θα ήταν ένας… βάτραχος. Το ιδιαίτερα δημοφιλές σε όλους μας “Axel F” του Crazy Frog κυκλοφόρησε τον Μάιο του 2005 την ίδια εβδομάδα με το lead single των Coldplay από τον δίσκο X&Y.

Το αποτέλεσμα; Το Crazy Frog να σημειώνει πωλήσεις τετραπλάσιες (!) από αυτές των Coldplay και φυσικά να στερεί στα βρετανικά charts την 1η θέση από τον Chris Martin. Μάλιστα ο ίδιος ο Martin θα αυτοσαρκαστεί για αυτήν του την ήττα.

Το “Axel F” ήταν το πρώτο τραγούδι που κατέκτησε τη κορυφή βασιζόμενο αποκλειστικά στις ηλεκτρονικές – digital – πωλήσεις. Η επικράτηση αυτή σηματοδότησε και την έναρξη της digital era στη μουσική βιομηχανία δίνοντας ένα τέλος στην physical era η οποία διήρκησε περισσότερο από 15 χρόνια. Το τέλος της digital era θα έρθει 9 χρόνια μετά, το 2014 σε chart battle που θα παρουσιάσουμε λίγο αργότερα.

#4. The Beatles vs. Engelbert Humperdinck (1967)

Δεν ήταν οι Rolling Stones ή οι The Who αυτοί που θα στερούσαν από τους The Beatles και το double A-side “Strawberries Field Forever / Penny Lane” την πρώτη θέση από το βρετανικό chart. Ένας άσημος, ο Engelbert Humperdinck με μια επανεκτέλεση του “Please Release Me” αποτέλεσε τον αναπάντεχο ανταγωνιστή των 4 σκαθαριών.

Το αποτέλεσμα; Οι The Beatles χάνουν την ευκαιρία να γιορτάσουν ένα 18ο #1 τραγούδι. Σε αντίθεση με τον Chris Martin, o John Lennon δεν πήρε καθόλου ελαφριά αυτήν την ήττα μιλώντας με όχι και τόσο κολακευτικά λόγια για τον Engelbert. Ο τελευταίος έχει μείνει στην ιστορία ως ”The man who stopped the Beatles” (Ο άνθρωπος που σταμάτησε τους Beatles).

Η αναπάντεχη αυτή ήττα των John, Paul, George και Ringo έδωσε την ευκαιρία στον αγγλικό τύπο για μια επίθεση άνευ προηγουμένου. Οι περισσότεροι μιλούσαν για το τέλος της κυριαρχίας του συγκροτήματος και την επιρροής τους στην βρετανική κουλτούρα. Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν την συγκεκριμένη ήττα την αρχή του τέλους των Beatles και της διάλυσής τους η οποία τελικά ήρθε τρία χρόνια αργότερα, το 1970.

#5. Lady Gaga vs. Katy Perry (2013)

Τον Αύγουστο του 2013 οι δύο pop stars βρίσκονταν σε παρόμοια φάση της καριέρας τους. Και με τις δύο να έχουν κάνει το ντεμπούτο τους το 2008, το 2013 σηματοδοτούσε την αρχή ενός νέου album cycle. Λόγω διαρροών το “Applause” της Lady Gaga κυκλoφορεί μια εβδομάδα νωρίτερα γεγονός που το έφερνε αντιμέτωπο με το “Roar” της Katy Perry. Μια pop τιτανομαχία μόλις ξεκινούσε…

Το αποτέλεσμα; Τόσο στην Βρετανία όσο και στις Η.Π.Α. η Katy Perry θα επικρατήσει της Lady Gaga. Το “Applause” έκανε εμφάνιση στο #6 του Billboard Hot 100 ενώ το “Roar” στο #2. Την επόμενη εβδομάδα η Gaga ανέβηκε στο #4 ενώ η Perry σημείωσε ένα ακόμη #1 στην Αμερική. Παρόμοια κατάσταση και στην Βρετανία.

Όπως και στους Beatles έτσι και στην περίπτωση της Lady Gaga πολλοί προεξόφλησαν το τέλος της κυριαρχίας της στο pop στερέωμα. Η μάχη των δύο γυναικών ήταν τόσο μεγάλη που απασχόλησε όλα τα μέσα ενώ η σειρά Glee αφιέρωσε ένα ολόκληρο επεισόδιο (με τίτλο A Katy or a Gaga?) σε αυτήν την κόντρα. Τα social media, και ιδιαίτερα το Twitter, έγιναν ο τόπος ενός fan war που όμοιος του δεν είχε ξαναεμφανιστεί. Έκτοτε η πλατφόρμα του Twitter θα… φιλοξενήσει κι άλλους παρόμοιους ”πολέμους” μετατρέποντας την εφαρμογή σε μια αρένα σε ένα ιδιαίτερα τοξικό περιβάλλον για τη pop κουλτούρα.

#6. Ariana Grande feat. Iggy Azalea vs. Oliver Heldens & Becky Hill (2014)

Τον Ιούνιο του 2014 το “Problem” των Ariana Grande και Iggy Azalea διένυε την πέμπτη συνεχόμενη εβδομάδα του στο #2 των british charts. Προσκολλημένο στο #1 το EDM banger “Gecko”. Η μεγάλη τους διαφορά στα digital downloads ήταν και ο λόγος που ο Oliver Heldens κρατούσε την Ariana Grande στο #2. Τον Ιούλιο του 2014 η Βρετανία άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο δημιουργούσε τα charts δίνοντας, πλέον, στο streaming υπεροχή έναντι των digital πωλήσεων. Η αναλογία 20-50-30 (physical sales – digital sales – streaming) έγινε σε μια εβδομάδα 20-30-50 γεγονός που έφερε μια τεράστια ανακατάταξη στα βρετανικά charts.

Το αποτέλεσμα; Η Ariana Grande γιόρτασε το πρώτο της #1 τραγούδι στη χώρα. Ήταν επίσης η πρώτη καλλιτέχνης στο #1 μιας νέας εποχής για τη μουσική βιομηχανία αυτή της streaming εποχής.

Τον Ιούλιο του 2014 έγινε οριστικά το πέρασμα από την digital era στην streaming era. Πλέον ένας καλλιτέχνης χρειάζεται να έχει και υψηλά νούμερα στις streaming υπηρεσίες αν ο ίδιος θέλει την κατάκτηση του #1 των charts. Μέχρι και σήμερα βρισκόμαστε σε αυτή τη περίοδο της μουσικής.

#7. Rage Against the Machine vs. Joe McElderry (2009)

Η υπόθεση του Christmas number one song στην Βρετανία είναι ένα chart achievement ιδιαίτερα σημαντικό ενώ η μάχη για αυτό συζητιέται κάθε χρόνο και έντονα από τα μέσα. Σταθερά από το 2005 το τραγούδι που κατακτούσε τη κορυφή την ημέρα των Χριστουγέννων ήταν η πρώτη studio κυκλοφορία του νικητή της εκάστοτε σεζόν του βρετανικού X-Factor. Η παντοδυναμία αυτή του talent show και του δημοφιλούς κριτή και παραγωγού του show Simon Cowell είχε εξοργίσει μια μεγάλη μερίδα κόσμου όπου μέσα από μια καμπάνια στο Facebook προέτρεψαν τους Βρετανούς να αγοράσουν μαζικά εκείνη την εβδομάδα το “Killing In the Name”. Η καμπάνια πήρε μεγάλες εκτάσεις με πρωτοκλασσάτα ονόματα όπως οι Muse, οι Prodigy ακόμη και ο Paul McCartney να υποστηρίζουν την δράση αυτή.

Το αποτέλεσμα; Δεκαεπτά χρόνια μετά το “Killing In the Name” των Rage Against the Machine έφτασε στο #1 των charts και αποτέλεσε το Christmas Number One για το 2009. Οι πωλήσεις του για εκείνη την εβδομάδα ξεπέρασαν τις 500.000. Από την άλλη ο Joe McElderry, ο νικητής της έκτης σεζόν του X-Factor, και χωρίς ουσιαστικά να ευθύνεται ο ίδιος έγινε το πρόσωπο του συστήματος, της μουσικής για γρήγορη κατανάλωση.

#8. 50 Cent vs. Kanye West (2007)

Δυο από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της hip-hop μουσικής ήρθαν αντιμέτωποι το 2007. Στις 11 Σεπτεμβρίου του 2007 τόσο ο 50 Cent όσο και ο Kanye West θα κυκλοφορούσαν τον τρίτο τους δίσκο. Ο μεν το Curtis ο δε το Graduation. Την ημερομηνία αυτή δε θα πάλευαν για το #1 μόνο δύο A-List ονόματα της μουσικής βιομηχανίας αλλά και δύο διαφορετικές σχολές της rap μουσικής. Ο 50 Cent εκπροσωπούσε το είδος της gangsta-rap και ο Kanye West αυτό της electro-rap, progressive-rap. Εκατέροθεν αντάλλαξαν δηλώσεις με όχι και τόσο κολακευτικά λόγια ενώ το περιοδικό Rolling Stone κόσμησε ένα από τα εξώφυλλά του με τους δύο rappers.

Το αποτέλεσμα; Ο Kanye West αναδείχθηκε μεγάλος νικητής αφού το Graduation έκανε εμφάνιση στο #1 με 957.000 πωλήσεις. Ο 50 Cent αρκέστηκε στο #2 με 691.000 πωλήσεις.

Η μάχη αυτή αποτέλεσε ένα turning point για το είδος της rap. Από το 2007 η gangsta-rap θα ξεκινήσει να χάνει την δημοφιλία της. Όλα τα προηγούμενα χρόνια, από τα 1990’s ακόμη, το συγκεκριμένο sub-genre έπαιζε πρωταγωνιστικό ρόλο στο rap στερέωμα. Ο τρίτος δίσκος του Kanye West και γενικότερα ο ίδιος ο West ως καλλιτέχνης, έδωσε μια άλλη πνοή, έναν άλλον αέρα στην hip-hop μουσική.

#9. Blur vs. Oasis (1994)

Η μάχη των μαχών. Ένα chart battle που σίγουρα έχει σφραγίσσει την βρετανική μουσική βιομηχανία, το είδος της britpop και φυσικά ολόκληρη τη δεκαετία του 1990.

Στον απόηχο του τέλους της δημοφιλίας της grunge-rock ένα άλλο είδος της rock, πιο ρυθμικό και περισσότερο εμπορικό, η britpop κατακτούσε μέρα με τη μέρα ολοένα και περισσότερους ακροατές. Δύο μπάντες επωφελήθηκαν περισσότερο από αυτή τη στροφή του κοινού. Και δεν ήταν άλλες από τους Blur και τους Oasis. Το “Country House” των Blur κυκλοφορεί την ίδια ημέρα με το “Roll With It” των Oasis. Σχεδόν ακαριαία τα μέσα και τα έντυπα θα (υπερ)προβάλλουν το γεγονός δημιουργώντας μια φρενίτιδα που όμοιά της δεν είχε ξαναζήσει η χώρα. Ειδικές εκπομπές, ρεπορτάζ, εξώφυλλα περιοδικών όλα είχαν ως θέμα την μάχη των Blur με τους Oasis. Το βρετανικό κοινό είχε διχαστεί.

Το αποτέλεσμα; Μέσα από μια ειδικά σχεδιασμένη εκπομπή ανακοινώθηκε πως το “Country House” κατάφερε να κερδίσει την μάχη της britpop. Οι Blur επικράτησαν των Oasis έστω και με μικρή διαφορά.

Το συγκεκριμένο chart battle δεν ανέδειξε μόνο το κορυφαίο τραγούδι εκείνης της εβδομάδας αλλά και την δημοφιλέστερη μπάντα σε ολόκληρη τη Βρετανία. Σε μια περίοδο που ολόκληρο το rock μουσικό στερέωμα άλλαζε ριζικά η περίοδος των mid-1990’s αποτέλεσε το μεταβατικό στάδιο. Πρωταγωνιστές αυτής της μετάβασης οι Blur και γενικότερα το είδος της britpop που βοήθησε στην ανάδειξη μουσικών ειδών όπως η punk, η pop-punk, η pop-rock ακόμη και η alternative rock, είδη που πρωταγωνίστησαν τα αμέσως επόμενα χρόνια και εξακολουθούν μέχρι σήμερα να έχουν εκατομμύρια ακροατών παγκοσμίως.

Μη ξεχνάτε να μένετε συντονισμένοι και στο Instagram Account του Music Hunter για περισσότερα music news, reviews αλλά και πολλούς διαγωνισμούς! Βρείτε μας ΕΔΩ.

© 2023 – 2024, Thanos Kritsimis. All rights reserved.

About the author

Thanos Kritsimis

Αν η ζωή μου είχε μια playlist τότε σίγουρα σε αυτήν θα έβρισκες τραγούδια της Norah Jones, της Fiona Apple, της Lily Allen και των Moloko. Κάπου διάσπαρτα θα συναντούσες και τραγούδια της Lady Gaga αλλά και κάποιο Eurovision track.

Leave a Comment