Στην τρυφερή ηλικία των 19 ετών και λίγο μετά την πτώση της punk υποκουλτούρας στην Μεγάλη Βρετανία, η Kate Bush συστήνεται στην μουσική βιομηχανία και ξεχωρίζει για τους ασυνήθιστους στίχους, την ιδιαίτερη soprano φωνή και τις αξιομνημόνευτες και μελωδικές εξιστορήσεις της με το ‘The Kick Inside’.
Η Bush πρεσβεύει την κατηγορία των καλλιτεχνών που έχουν την δική τους ταυτότητα, με την μουσική που παράγει να αποτελεί σχεδόν ένα αυτόνομο μουσικό είδος. Μεγαλωμένη σε μια αγροικία 400 ετών με τους γονείς και τους δύο μεγαλύτερους αδερφούς της, ξεκίνησε να γράφει τραγούδια από τα μόλις 11 έτη της, ενώ στα 16 είχε ήδη ηχογραφήσει πάνω από 40 demos. Τα πράγματα σοβαρεύουν όταν αυτά τα recordings φτάνουν, μέσω ενός οικογενειακού φίλου, στα αυτιά του κιθαρίστα των Pink Floyd (David Gilmour), ο οποίος και θα πείσει την EMI να πάρει υπό την καλλιτεχνική στέγη της την ταλαντούχα έφηβη, με αυτή να υπογράφει τρεμάμενη το πρώτο της δισκογραφικό συμβόλαιο.
Ο πρώτος της δίσκος – γραμμένος εξ ολοκλήρου από την ίδια – αποτελεί μια δουλειά 6+ χρόνων με κομμάτια που κυμαίνονται σε ένα μοναδικό φάσμα τέχνης, ενώ στο πλήρωμα της παραγωγής του ανήκουν ο Gilmour ως εκτελεστικός παραγωγός σε δύο από τα 13 τραγούδια, και ο θρυλικός Andrew Powell ως βασικός παραγωγός του. Την φωτογράφιση του εξωφύλλου ανέλαβε ο Jay Myrdal, και απεικονίζει την νεαρή μουσικό “γαντζωμένη” πάνω σε έναν χαρταετό με ένα πελώριο βολβό ματιού πίσω της. Τον αετό σχεδίασε ο πατέρας της, ενώ έμπνευση για την ‘μεγαλοφοβική’ φωτογράφιση αποτελεί η ταινία Pinocchio του Walt Disney, κάτι που συνάδει με τους φαλαινικούς ήχους που ακούγονται κατά τη διάρκεια του δίσκου. Για την Ιαπωνία, την Αμερική, τον Καναδά, την Ουρουγουάη και την – τότε – Γιουγκοσλαβία κυκλοφόρησαν διαφορετικά εξώφυλλα, με καθιερωμένο το βρετανικό.
Κατά την διάρκεια του άλμπουμ η νεαρή Bush κάνει μια άριστη επίδειξη των λογοτεχνικών γνώσεών της. Στο σειρηνικό ‘Wuthering Heights’, πρώτο single του δίσκου και ενός εκ των μεγαλύτερων hits της που κατάφερε να πάρει την πρώτη θέση από τους ABBA στα βρετανικά charts, υποδύεται την Cathy από το κλασσικό, ομώνυμο gothic μυθιστόρημα της Emily Brontë (με την οποία μοιράζονται την ίδια ημέρα γενεθλίων), η οποία αφού έχει πεθάνει στοιχειώνει τον εραστή της, Heathcliff, προσπαθώντας να τον πάρει μαζί της στην άλλη διάσταση, με μια ανατριχιαστική φωνή και ενορχήστρωση.
Στo μελοδραματικό ‘The Kick Inside’ αγγίζει την αιμομιξία με αρχαιοελληνικές, ραψωδικές αναφορές. Εμπνευσμένη από ένα παλιό βρετανικό folk τραγούδι, αφήνει ένα γράμμα αυτοκτονίας στον αδερφό και εραστή της, όπου του γράφει πως θα πρέπει να την αποχωριστεί λόγω της εγκυμοσύνης στο παιδί τους και της ντροπής που θέλει να αποτρέψει. Το ‘Them Heavy People’ είναι μια ωδή προς τους μέντορές της για όσα της έχουν μάθει, ενώ εξυμνεί θρησκευτικές φιγούρες όπως ο Ιησούς, και στο ‘Moving’ απονέμει φόρο τιμής στον δάσκαλο μιμικής της, Lindsay Kemp με μια μαγευτική μελωδία.
Στα ‘Feel It’ και ‘L’Amour Looks Something Like You’ γίνεται ελαφρώς πιο σεξουαλική εκφράζοντας ελεύθερα τις ερωτικές επιθυμίες της, ενώ στο πιο ρομαντικό και ροκ ‘Oh To Be In Love’ μιλάει για το πώς αλλάζει ο κόσμος για κάποιον που είναι ερωτευμένος, με τον μεγαλύτερο αδερφό της, Paddy Bush να δίνει μια πανέμορφη μελωδία με μαντολίνο. Το πιο παιδικό reggae ‘Kite’, που ενέπνευσε το εξώφυλλο του δίσκου, αποτελεί την επιθυμία ενός αγοριού να ανέβει ψηλά, μακριά από το έδαφος, με τη μορφή ενός χαρταετού.
Σε άλλα κομμάτια του δίσκου αναφέρεται στην έμμηνο ρήση και τα déjà vu αποκαλώντας τα ‘Strange Phenomena’, εκφράζει την δική της οπτική για την γυναικεία φύση σε calypso καραϊβικούς ρυθμούς στο ‘Room For The Life’ και στο ατμοσφαιρικό ‘Saxophone Song’ εκφράζει την λατρεία της για το σαξόφωνο και τον εκλεπτυσμένο ήχο που παράγει. Από τις κορυφαίες στιγμές του δίσκου αποτελεί και το κινηματογραφικό ‘The Man With The Child In His Eyes’ που εξιστορεί τον έρωτα μιας νεαρής κοπέλας με έναν μεγαλύτερο άνδρα. Το κομμάτι γράφτηκε για τον Steve Blacknell – πρώτο εραστή της Bush – και απέσπασε τον θαυμασμό των Dusty Springfield, Natalie Cole και μιας ορδής αναγνωρισμένων καλλιτεχνών που το διασκεύασαν με περίσσιο θαυμασμό στην συνθέτη και στιχουργό του.
Το – εμφανώς πιο προσιτό – ‘James and the Cold Gun’ ήταν ένα από τα πρώτα κομμάτια που παρουσίασε η Kate στην EMI, με την εταιρεία να το θεωρεί αρκετά δυνατό ώστε να αποτελέσει lead single του δίσκου και την τραγουδοποιό να επιμένει στο ‘Wuthering Heights’. Η επιμονή και η καλλιτεχνική ελευθερία που απαίτησε της βγήκε σε καλό, χωρίς να γνωρίζει καν ότι το κομμάτι αυτό θα γινόταν viral 40+ χρόνια αργότερα στα social media του 21ου αιώνα.
Μια από τις καλύτερες στιγμές εκείνης της δισκογραφικής περιόδου της μουσικού ήταν η παρουσίαση του δίσκου στο νεόκτιστο τότε ψυχαγωγικό πάρκο Efteling της Ολλανδίας, με την μαγευτική ερμηνεία έξι κομματιών του άλμπουμ σε σκηνικά του Στοιχειωμένου Κάστρου του πάρκου, σε ένα 20λεπτο tv special υπό την αιγίδα του Top Of The Pops. Άλλοτε περνώντας μέσα από τα σκοτεινά μονοπάτια του κάστρου με τα χαρακτηριστικά γουρλωμένα μάτια και τις αξιομνημόνευτα ασυνήθιστες χορογραφίες και άλλοτε με λευκοβαμμένα μαλλιά μέσα σε μια επιτάφια βάρκα σαν μια σύγχρονη Οφηλία, η καλλιτέχνις κατάφερε να βάλει στο κλίμα του μελοδραματικού, αρθουριανού δίσκου της τους τηλεθεατές της φαντασμαγορικής αυτής εκπομπής.
Το “The Kick Inside” δεν θα μπορούσε να αποτελέσει καλύτερο λανσάρισμα για μια τόσο ιερή καριέρα. Στον δίσκο είναι μια γυναίκα που απαιτεί αυτό που θέλει, θαυμάζει, διεγείρεται και αφήνεται στην φύση της. Ο δίσκος θα αποτελέσει βίβλο στην τέχνη πολλών ιδιαίτερων προσωπικοτήτων της μουσικής (Björk, Tori Amos, Joanna Newsom, Lady Gaga) ενώ θα συμβάλει στην αναγνώριση της γυναίκας ως μια αυτόνομη τραγουδοποιό, βάζοντας σε πρώτη θέση την στιχουργό και συνθέτη, δίνοντας μια τεράστια κλωτσιά σε ντουζίνες στερεοτύπων, ανοίγοντας πόρτες στην πραγματική καλλιτεχνική ελευθερία των γυναικών – και όχι μόνο.
Θυμηθείτε/γνωρίστε το The Kick Inside εδώ:
© 2023 – 2024, Tasos Mpanos. All rights reserved.