Μαρίνα Σάττι | Η διαδρομή της μέχρι σήμερα και το τραγούδι της Eurovision

Φέτος στο Μάλμε της Σουηδίας, στον 68ο ευρωπαϊκό διαγωνισμό της Eurovision, την χώρα μας θα την εκπροσωπήσει μια καλλιτεχνική εξαίρεση της ελληνικής δισκογραφίας.

Ο διακαής πόθος πολλών θαυμαστών της Eurovision, ήταν να δουν την συγκεκριμένη γυναίκα καλλιτέχνη στην σκηνή της Eurovision. Οι προσευχές τους εισακούστηκαν όταν η ΕΡΤ ανακοίνωσε πριν από τέσσερις μήνες ότι η Μαρίνα Σάττι είναι το πρόσωπο που εμπιστεύονται για να έχουμε μια καλή πορεία φέτος.

Όμως ποια είναι η Μαρίνα Σάττι και ποια είναι η πορεία της μέχρι και σήμερα;

Πριν η ίδια μπει στην ελληνική δισκογραφία, είχε παρουσία στο ελληνικό θέατρο σε παραστάσεις όπως Το Μικρό Μαγαζάκι του Τρόμου.

Σχεδόν μια δεκαετία μετά από αυτή την συμμετοχή, η Σάττι δείχνει έμπρακτα ότι έχει βρει τον ήχο της και μας παρουσιάζει μια πτυχή της πορείας που θέλει να πάρει, μέσω της ακουστικής διασκευής του τραγουδιού, ‘Κούπες (Θα Σπάσω Κούπες)‘. Ήταν Φεβρουάριος του 2016.

Αυτή την viral στιγμή της, που πλέον μετρά 26 εκατ. views, την διαδέχτηκε ένα τραγούδι που μπορεί να μην βρήκε την ανταπόκριση που ίσως να ήθελε η ίδια αλλά που έδειξε την διάθεση της περαιτέρω για πειραματισμό. Η ‘Νιφάδα‘ κυκλοφόρησε την πρωτοχρονιά του 2017.

Τέσσερις μήνες μετά, έρχεται η στιγμή που έκανε γνωστή σε όλους μας την παρουσία της Σάττι, στην ελληνική δισκογραφία. Με την ίδια να υπογράφει την μουσική και τον Μιχάλη ΜΕΘ Κουινέλη τους στίχους, η Σάττι μας χαρίζει μια από τις μεγαλύτερες στιγμές της ποπ κουλτούρας της χώρας μας, τα τελευταία χρόνια. Μόλις είχε γεννηθεί η ‘Μάντισσα‘.

Το music video που πλέον έχει 55 εκατ. views ήταν από τα πιο πολυσυζητημένα της χρονιάς. Συζητήσεις επί συζητήσεων για το φαινόμενο Σάττι, το πως χρησιμοποιεί και μιξάρει παραδοσιακούς ήχους σε κάτι καινούργιο και ποιο θα ήταν το επόμενο βήμα της.

Εκεί, έρχεται η διαφορετική προσέγγιση της Σάττι, με την ίδια να μην βιάζεται να κυκλοφορήσει κάτι καινούργιο και να κυνηγήσει το εύκολο. Αρχικά δημιουργεί τις Φωνές (Ερασμία Μαρκίδη, Έλενα Παπαδημητρίου, Ελένη Ποζατζίδου και Βιργινία Φραγκούλατζη) ένα γυναικείο a cappella σύνολο που ερμηνεύει πολυφωνικά παραδοσιακά τραγούδια από όλο τον κόσμο.

Με εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα, συνεργασίες με καταξιωμένους καλλιτέχνες και παρουσία στην τελετή των Ηνωμένων Εθνών, Champions of the Earth Awards, στη Νέα Υόρκη ενώ τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς τραγούδησαν στην τελετή αφής της φλόγας του 36ου Μαραθωνίου της Αθήνας.

Όλο αυτό όμως είχε ως κατάληξη, το 2018, την δημιουργία μιας μουσικής παράστασης αποτελούμενη από όλα τα πολιτιστικά στοιχεία με τα οποία μεγάλωσε η Σάττι και την παρουσίασε μαζί με τις Fones για πρώτη φορά, στο Θέατρο Βράχων το 2018. Το YALLA!, μια παράσταση παραδοσιακής world μουσικής και ποπ συνθέσεων της ίδιας, έφτασε να παρουσιάζεται στο Summer Nostos Festival του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με την παρουσία 70 ανθρώπων επί σκηνής.

Όμως το πάθος της για την ανάδειξη του παραδοσιακού ρεπερτορίου, όχι μόνο του εγχώριου, την κάνει να διοργανώσει μια σειρά καλλιτεχνικών εκδηλώσεων που προσελκύει το ενδιαφέρον πολλών νέων γυναικών και έτσι δημιουργείται ένα φυτώριο αποτελούμενο από περισσότερες από 150 γυναίκες, 13-55 χρονών, με σκοπό την εκπαίδευση στη μουσική και το πολυφωνικό τραγούδι, τον χορό και την υποκριτική καθώς και την ανάπτυξη καλλιτεχνών με ευρεία παιδεία και κοινωνική αντίληψη. Είναι οι Chores.

Κάπου εκεί χρονικά, το 2018, η Μαρίνα Σάττι παίζει στην παράσταση ONCE στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, μαζί με τον Απόστολο Ψυχράμη. Μαζί ερμηνεύουν το οσκαρικό τραγούδι ‘Falling Slowly‘.

Από το 2017 και την ‘Μάντισσα’, η Σάττι έχει αφήσει το mainstream κοινό χωρίς καινούργιο τραγούδι, κάτι που διορθώνει τον Ιούνιο του 2021, με το single ‘Πάλι‘.

Λίγο πριν το τέλος της χρονιάς, παρουσιάζει ακόμα ένα νέο single αυτή την φορά μέσω του καναλιού COLOURS, της μουσικής πλατφόρμας που αναδεικνύει νέα ταλέντα ανά την υφήλιο με βάση τον γνήσιο ήχο τους και την διαφορετική ματιά τους. Ο λόγος για το ‘Πόνος Κρυφός‘.

Είναι προφανές ότι η Μαρίνα Σάττι ήταν στην διαδικασία προετοιμασίας κάποιο νέου δισκογραφικού εγχειρήματος και δεν άργησε να παρουσιάσει κάτι παραπάνω, μιας και τον Μάρτιο του ’22 κυκλοφορεί την δική της εκδοχή πάνω στο παραδοσιακό ‘Γιατί Πουλί Μ‘.

Βέβαια στο μεσοδιάστημα συμμετέχει στο album του Γιώργου Νταλάρα, με τον τίτλο Μουσικά Γενέθλια-Duets, σε τρία τραγούδια.

Δυο μήνες μετά η κυκλοφορία του πρώτου της προσωπικού album είναι γεγονός. Το single ‘Μοιρολόι‘ συνοδεύει την κυκλοφορία του album, στις 27 Μάϊου 2022.

Ενώ την εμπειρία της ανάμεσα στα γυρίσματα για αυτά τα δυο τραγούδια και την γέννηση του νέου της album, την μοιράστηκε με το κοινό με μια μικρού μήκους ταινίας με το όνομα ΦΛΑΜΠΟΥΡΟ.

Με το album YENNA αποδεικνύει ότι η ίδια δεν αποζητά το ευκαιριακό σουξέ και για εκείνη η μουσική είναι ένας διαρκής πειραματισμός με ήχους, εικόνες και συναισθήματα. Το album, που κατέληξε να είναι μια από τις καλύτερες κυκλοφορίες της χρονιάς, έχει ισχυρό αποτύπωμα από το τι η Σάττι είναι σαν καλλιτέχνης. Μια προσεγμένη δουλειά στην παραμικρή λεπτομέρεια που αποζημιώνει τον ακροατή με την βαθιά έρευνα πάνω στις παραδόσεις και ήχο που είναι η κουλτούρα μας.

Το δεύτερο single του album ενώνει το παρελθόν με το σήμερα, μέσα από την ματιά της Σάττι πάνω στην γνωστή επιτυχία, μέσω του ήχου και των στίχων του ρεφρέν, που ερμήνευσε πρώτη η Κατερίνα Κούκα. Το ‘Σπίρτο και Βενζίνη‘ ήταν ο ορισμός του viral τραγουδιού, για το ’22.

Κάπου εκεί, ως εκπρόσωπος της νέας γενιάς μαζί με τον Μικρό Κλέφτη, συμμετέχει στην επαναπροσέγγιση του ιστορικού τραγουδιού ‘Ζεϊμπέκικο‘ από τον Διονύση Σαββόπουλο.

Το καλοκαίρι του ’23, κυκλοφορεί το πρώτο της single, την μέτα-Yenna εποχή. Ο λόγος για το ‘TUCUTUM‘ που προκάλεσε αίσθηση από το πρώτο άκουσμα.

Μέσα σε αυτά τα οχτώ χρόνια δισκογραφική παρουσίας της, η ίδια απέδειξε ότι δεν επαναλαμβάνει τα ίδια πράγματα, κάνει ακριβώς αυτό που θέλει όπως το θέλει όσο χρόνο και αν χρειαστεί για να ολοκληρωθεί το όραμα της. Συνεργασίες με καλλιτέχνες που έχουν σαφή στίγμα στα μουσικά δρώμενα της χώρας, εμφανίσεις που έχουν κάτι να πουν και ένα album που σπάνια συναντάμε στην ελληνική δισκογραφία.

Έτσι φτάνουμε στο τραγούδι της για την Eurovision. Η Μαρίνα Σάττι μαζί με τους OGΕ, Nick Kodonas, Kay Be, Jay Stolar, Gino The Ghost, Jordan Palmer έγραψε την μουσική ενώ οι στίχοι είναι της Σάττι, VLOSPA, OGE και Solmeister υπογράφουν το ‘Ζάρι‘.

Το music video είναι του Zac Dov Wiesel.

© 2024, Christos Vasilakopoulos. All rights reserved.

Christos Vasilakopoulos: Ισχυρογνώμων αλλά συζητήσιμος, αρκεί να έχεις επιχειρήματα. Η μουσική είναι για όλους, η pop για κάποιους. Ερωτευμένος με την Μαίρη Συνατσακη μέχρι να το ανακαλύψει η ίδια. Τελος, μην μπερδεύεις την Coca Cola με την Pepsi, είπαμε..