Eurovision 2022 | Ο μεγάλος τελικός και η ερώτηση μας στους νικητές της Eurovision

Η 66η Eurovision και η δεύτερη μετά την πανδημία ανήκει πλέον στην ιστορία.

Τα φώτα στο Τορίνο έσβησαν και η Ιταλία παρέδωσε το βραβείο στην Ουκρανία όπου με το δυσθεώρητο τελικό νούμερο των 631 βαθμών απέδειξε ότι μια διαδρομή εδώ και δύο μήνες που την ήθελε φαβορί, όντως ήταν. Το τραγούδι ‘Stefania‘ από τους Kalush Orchestra είναι το νικητήριο για την Eurovision του 2022.

Βέβαια η νίκη της Ουκρανίας οφείλεται στην μαζική αποδοχή του κοινού μιας και με 439 βαθμούς από το televoting, η Ευρώπη ξεκάθαρα έδωσα το μήνυμα που ήθελε. Την ψήφισαν 39 χώρες, η απόλυτη βαθμολογία που θα μπορούσε να πάρει ήταν 468 και έφτασε στους 439, με λίγα λόγια άγγιξε το 93.8% των διαθέσιμων πόντων του κοινού. Μέχρι και χθες το καλύτερο ποσοστό άνηκε στους Il Volo με 78,21%. Όλο αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις επιτροπές που τους είχαν φέρει προηγουμένως στην 4η θέση, με 192 βαθμούς. Πήρε 29 δωδεκάρια από το κοινό και μόλις πέντε δωδεκάρια από τις επιτροπές.

Το τραγούδι ‘Stefania‘ είναι ένας ύμνος για τον ρόλο της μάνας και ειδικά μέσα στο τραγούδι επαναλαμβάνεται συχνά μια λέξη που μεταφράζεται ως ”νανούρισμα”. Ένα συμβολικό τραγούδι για την μητέρα που μεγαλώνει αλλά που δεν σταματά να είναι η ασπίδα για το παιδί της. Μια ερμηνεία που αλλάζει και γιγαντώνεται για την θέση της ίδιας της χώρας ως μαμά πατρίδα μετά το ξέσπασμα του πολέμου. Αυτή είναι η τρίτη φορά που η Ουκρανία καταφέρνει να κερδίσει τον διαγωνισμό. Η πρώτη ήταν το 2004 με την Ruslana και το ‘Wild Dances’ και το 2016 με το ‘1944’ της Jamala.

Αξίζει να αναφερθούμε στο γεγονός ότι το συγκρότημα που κατέληξε να κερδίσει την Eurovision φέτος, είχε έρθει στην δεύτερη θέση στον εθνικό τελικό της χώρας τους. Ήταν η επίσκεψη της Alina στην Κριμαία και η αναστολή της συμμετοχής τους, που έστειλε τους Kalush Orchestra στο Τορίνο. Λίγο μετά τον τελικό, οι Ουκρανοί καλλιτέχνες δημοσιεύσαν ένα νέο music video για το τραγούδι με σκηνές από την εμπόλεμη ζώνη.

Η δική μας συμμετοχή με την Αμάντα Γεωργιάδη να μας εκπροσωπεί με το ‘Die Together‘ κατέληξε στην όγδοη θέση με συνολικά 215 βαθμούς. Μας ψήφισαν συνολικά 27 χώρες είτε οι επιτροπές είτε μέσω televoting. Ο ισχυρός μας σύμμαχος ήταν οι επιτροπές όπου μας έδωσαν έξι δωδεκάρια (Κύπρος, Νορβηγία, Βουλγαρία, Ολλανδία, Δανία και Ελβετία) και φτάσαμε στους 158 βαθμούς. Το κοινό δεν ακολούθησε τις επιτροπές όσον αφορά την συμμετοχή μας και μας έδωσε μόλις 57 βαθμούς – με το κοινό της Αλβανίας να μας δίνει το δωδεκάρι του.

Η Αμάντα – και όλο το team που επιμελήθηκε την εμφάνιση της – κατάφερε και μας κράτησε εντός δεκάδας για δεύτερη συνεχόμενη φορά αλλά δεν μπόρεσε να ”σπάσει” το ρεκόρ των περισσότερων πόντων που κρατά μέχρι σήμερα ο Σάκης Ρουβάς για την χώρα μας. Η συμμετοχή του 2004 με τον Σάκη Ρουβά συγκέντρωσε 252 βαθμούς (με την παλαιό σύστημα βαθμολογίας) και ακολουθεί η Παπαρίζου το 2005 με 230 (πάλι με το παλαιό σύστημα βαθμολόγησης) και η Καλομοίρα με 218 βαθμούς το 2008 (ξανά με το παλαιό σύστημα βαθμολόγησης). Η Αμάντα ακολουθεί 4η με 215 βαθμούς και η Στεφανία Λυμπερακάκη του 2021 με 170 βαθμούς. Οι δυο τελευταίες είναι με το ισχύον σύστημα βαθμολόγησης.

Στην ημιτελικό που διαγωνιστήκαμε βγήκαμε τρίτη με 211 βαθμούς, πίσω από την Ολλανδία με 221 βαθμούς και την νικήτρια του πρώτου ημιτελικού Ουκρανία με 337 βαθμούς. Στον ημιτελικό οι επιτροπές μας έδωσαν 151 βαθμούς και το κοινό 60 βαθμούς.

Αν και πολύς λόγος γίνεται για το γεγονός ότι η δική μας επιτροπή έδωσε τους δώδεκα βαθμούς στο Αζερμπαϊτζάν, να αναφέρουμε ότι το κοινό της Ελλάδας έδωσε: 12 βαθμούς στην Ισπανία, 10 στην Ουκρανία, 8 στην Σερβία, 7 στην Ιταλία, 6 στην Νορβηγία, 5 στο Ηνωμένο Βασίλειο, 4 στην Σουηδία, 3 στην Μολδαβία, 2 στην Ρουμανία και μόλις έναν βαθμό στην Γαλλία.

Αξίζει να αναφερθούμε ότι την συμμετοχή της Κύπρου φαίνεται να την έβγαλε εκτός διαγωνισμού η βαθμολογία των επιτροπών γιατί ενώ ήταν στην 9η θέση με τις ψήφους του κοινού με μόλις εννιά βαθμούς από τις επιτροπές έπεσε στην δωδέκατη και αποκλείστηκε την τελευταία στιγμή. Κάτι παρόμοιο συνέβη και στην Αλβανία μιας και στον δικό τους ημιτελικό η γειτονική Αλβανία κατέληξε στην 12η θέση, με τις επιτροπές να δίνουν μόλις 12 βαθμούς.

Στις πολικές θερμοκρασίες της φετινής Eurovision ήταν η Γερμανία που πήρε το απόλυτο μηδέν από τις επιτροπές και μόλις έξι βαθμούς από το κοινό. Η Ελβετία από την άλλη μπόρεσε να εξασφαλίσει 78 βαθμούς από τις επιτροπές αλλά το κοινό δεν τους έδωσε ούτε μια ψήφο. Ιδιαίτερα σκληρό το κοινό ήταν επίσης με τις χώρες Γαλλία, Τσεχία, Βέλγιο, Αζερμπαϊτζάν και Αυστραλία όπου τους έδωσε μονοψήφια νούμερα στους βαθμούς.

Όμως εκτός βαθμολογιών, ας αναφερθούμε στο ότι ο τελικός της Eurovision στο Τορίνο, άνοιξε με αντιπολεμικό μήνυμα και το τραγούδι ‘Give Peace A Chance‘ του John Lennon σε μια συγκινητική, αν μην τι άλλο, στιγμή της βραδιάς.

Ακολούθησαν τα medley των Laura Pausini και Mika. Η Laura Pausini, παρουσιάστρια αλλά και θρύλος της ιταλικής μουσικής άνοιξε την βραδιά ενώ ο Mika ξεσήκωσε το κοινό κατά την αναμονή των αποτελεσμάτων της ψηφοφορίας.

Φυσικά δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι Maneskin από την βραδιά που πριν από ένα χρόνο σε μια παρόμοια στιγμή είχαν στεφθεί νικητές του διαγωνισμού. Μπορεί να μην ακούσαμε το ‘Zitti E Buoni‘ αλλά ερμήνευσαν το νέο τους single ‘Supermodel‘ με τον frontman του συγκροτήματος Damiano φανερά καταπονημένο από το ατύχημα που είχε στο πόδι κατά την διάρκεια γυρισμάτων για το music video του νέου τους single.

Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η στιγμή όταν επί σκηνής εμφανίσθηκε η Gigliola Cinquetti. Η Gigliola είχε κερδίσει το μουσική διαγωνισμό, σχεδόν εξήντα χρόνια πριν, το 1964 με το τραγούδι ‘Non Ho L’Eta‘ και βρέθηκε να το ερμηνεύει ξανά στην σκηνή της Eurovision το 2022. Φυσικά το ίδιο είχε κάνει όταν 1991 που ως παρουσιάστρια της Eurovision στην Ρώμη, είχε επαναλάβει το τραγούδι. Η Gigliola είχε εκπροσωπήσει και δεύτερη φορά την Ιταλία στον διαγωνισμό το 1974, και είχε κατακτήσει την δεύτερη θέση.

Για την ιστορία να πούμε ότι στην δεύτερη θέση βρέθηκε το Ηνωμένο Βασίλειο, τρίτη η Ισπανία, τέταρτη η Σουηδία, πέμπτη η Σερβία, έκτη η Ιταλία, έβδομη η Μολδαβία, όγδοη η Ελλάδα, ένατη η Πορτογαλία και την δεκάδα κλείνει η Νορβηγία. Το Ηνωμένο Βασίλειο επανέρχεται στην δεκάδα μετά από πολλά χρόνια και κατακτά μια οικεία θέση που έχει βρεθεί αρκετές φορές ενώ η Ισπανία είχε να βρεθεί μέσα στην πεντάδα από το 1995.

Τέλος, ο Oleh Psiuk των Kalush Orchestra έδωσε συνέντευξη στους δημοσιογράφους μέσω live streaming και το Music Hunter ήταν εκεί με ερώτηση που απαντήθηκε μετά από τους Times του Λονδίνου και την εκπομπή Good Morning Britain. Η ερώτηση μας είχε να κάνει με τα συναισθήματα του frontman για την σαρωτική επικράτηση της συμμετοχής τους στο κοινό, με τον ίδιο να λέει ότι το μόνο που μπορεί να απαντήσει σε αυτό είναι ότι ευχαριστεί πάρα πολύ. Επίσης ο ίδιος είπε ότι:

”Μέσα από το τραγούδι μας θέλαμε να δείξουμε την κουλτούρα της χώρας μας που είναι υπό επίθεση. Ο πολιτισμός μας, ο τρόπος ζωής μας, η τέχνη μας είναι σε κίνδυνο και θέλουμε όλοι στην Ευρώπη να κάνουν κάτι για αυτό”.

”Θα επιστρέψω στην χώρα μου και θα βοηθήσω με όποιον τρόπο μπορώ. Η νίκη μας στην Eurovision ελπίζω να έδωσε μια ελπίδα για να μπορέσουμε να πολεμήσουμε με σθένος σε όλο αυτό που γίνεται και να κερδίσουμε ακόμα μια μάχη και τελικά το πόλεμο”.

”Όπως είπε και ο πρόεδρος Ζελένσκι, ελπίζουμε η Eurovision να γίνει σε μια Μαριούπολη αναγεννημένη και ελεύθερη”.

”Όταν έγραψα το τραγούδι ήταν για την μητέρα μου αλλά τώρα με όσα έχουν γίνει στην χώρα μου, το τραγούδι παίρνει μια άλλη μορφή που δεν την είχα σκεφτεί εξαρχής. Ο συνδυασμός του φολκλόρ με το hip hop είναι αυτό που θέλουμε να δείξουμε και να παρουσιάσουμε στο κόσμο και δεν θέλουμε να μιμηθούμε κανέναν. Θα ήθελα να συνεργαστώ με τους καλλιτέχνες από την Γερμανία, Φιλανδία, Αγγλία και Ιταλία μιας και ήταν τα τραγούδια που μου άρεσαν”.

”Η κουλτούρα μας είναι σε κίνδυνο, βοηθήστε μας. Θα πανηγυρίσουμε την νίκη μας στον διαγωνισμό μαζί με την νίκη μας στο πόλεμο”.

Τέλος μπορεί να μην ξέρουμε ακόμα το που θα γίνει η Eurovision του χρόνου αλλά αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι η Ευρώπη μίλησε και έδωσε ένα ηχηρό μήνυμα τόσο για την αλληλεγγύη και την ειρήνη αλλά και για το ότι κανείς ποτέ δεν θα ορίσει τι πραγματικά της αρέσει εκτός από τους ίδιους τους πολίτες της.

Ραντεβού του χρόνου, όπου και αν είναι αυτό!

© 2022, Christos Vasilakopoulos. All rights reserved.

Christos Vasilakopoulos: Ισχυρογνώμων αλλά συζητήσιμος, αρκεί να έχεις επιχειρήματα. Η μουσική είναι για όλους, η pop για κάποιους. Ερωτευμένος με την Μαίρη Συνατσακη μέχρι να το ανακαλύψει η ίδια. Τελος, μην μπερδεύεις την Coca Cola με την Pepsi, είπαμε..