Ήταν 22 Δεκεμβρίου του 2014 όταν κυκλοφόρησε το τότε καινούργιο album της Δέσποινας Βανδή. Το «Δεν με σταμάτησες» που κατάφερε να φτάσει ως τη 2η θέση των greek charts έβγαλε 7 super επιτυχημένα singles σε σύνολο 10 τραγουδιών και ήταν ένα από τα πιο ολοκληρωμένα δισκογραφικά βήματα της Βανδή, 20 χρόνια μετά την κυκλοφορία του «Γέλα μου». Τα «Χάνω εσένα», «Όλα αλλάζουν», «Κάνε κάτι» και «Αν σου λείπω» ακούγονται ως σήμερα, που πλέον έχουμε στα χέρια μας την ολοκαίνουργια δουλειά της με τίτλο «Αυτή είναι η διαφορά μας».
Πάμε να δούμε όμως αναλυτικά τα 13 κομμάτια, που συμπεριλαμβάνονται στον 12ο ολοκληρωμένο δίσκο της τραγουδίστριας:
1. «Αυτή είναι η διαφορά μας»
μουσική: Βασίλης Γαβριηλίδης, στίχοι: Αγγελική Μακρυνιώτη
Opening track το κομμάτι που έδωσε – δικαίως – τον τίτλο στο δίσκο. Ενθουσιώδες το ξεκίνημα με μια σύνθεση του Βασίλη Γαβριηλίδη, που έδειξε από το «Δεν με σταμάτησες» πόσο ταιριάζει η έμπνευση του με την τραγουδίστρια. Η φωνή της Βανδή έχει την δύναμη και το τσαγανό που χρειάζονται οι – σαν να περιγράφει τις ζωές μας – στίχοι της Μακρυνιώτη. Η Βανδή σου δίνει να καταλάβεις ακριβώς τι θέλει να πει με τον στόμφο και την αμεσότητα της ερμηνείας της, χωρίς τις φωνητικές υπερβολές του παρελθόντος. Μπορεί και πρέπει να γίνει επιτυχία!
2. «Για κακή μου τύχη»
μουσική: Τάκης Μπουγάς, στίχοι: Ελένη Γιαννατσούλια
Η μετά Φοίβου εποχή δεν άφησε την Δέσποινα «ακροβάτη δίχως δίχτυ στα πατώματα». Οι δισκογραφικές συνεργασίες της είναι πραγματικά επιτυχημένες και ψαγμένες στην λεπτομέρεια. Έτσι λοιπόν ακούσαμε το λαικό / χορευτικό / νησιώτικο «Για κακή μου τύχη» του πολύ έμπειρου Τάκη Μπουγά σαν προπομπό του δίσκου, που οπτικοποιήθηκε στις αρχές του καλοκαιριού και έκανε για λίγο τη Βανδή Μαλένα από την Κέρκυρα! Έχει ακουστεί, έχει χορευτεί, έχει τραγουδηθεί, το ξέρεις ήδη άρα μιλάμε για σουξέ. Δεν είναι «Γυρίσματα», αλλά έχει κάτι καλοκαιρινό και δροσερό.
3. «Πέρασα να δω»
μουσική: Βασίλης Γαβριηλίδης, στίχοι: Αγγελική Μακρυνιώτη
Ερμηνευτική λαική μπαλάντα με μια Δέσποινα στα καλύτερα της φωνητικά από την εποχή του «Λυπάμαι» και του «Όλα οδηγούν σε σένα». Η συνεργασία με Γαβριηλίδη – Μακρυνιώτη έχει μέλλον και μπορούν οι 3 τους να γίνουν μια ομάδα, που θα αλλάξει την πορεία των τελευταίων ετών της τραγουδίστριας και θα την μετουσιώσει σε ερμηνεύτρια πιο «σοβαρών» και απαιτητικών κομματιών, όπως το συγκεκριμένο. Η γυναικεία προσέγγιση κα δυναμική του στίχου βρίσκει την ιδανική του εκτέλεση στη Βανδή, η οποία εκμεταλεύεται τις δυνατότητές της στο έπακρο και σου σηκώνει την τρίχα με τον λυγμό και την αμεσότητα της ερμηνείας της.
4. «Κάτι πήγε λάθος»
μουσική: Γιάννης Φρασέρης, στίχοι: Ελένη Γιαννατσούλια
Η Γιαννατσούλια έχει χαρίσει υπέροχες στιχουργικά στιγμές στη Βανδή και όχι μόνο. Το περσινό «Μια εικόνα, χίλιες λέξεις» ήταν η πρώτη συνεργασία του Γιάννη Φρασέρη με την τραγουδίστρια και το δείγμα ήταν καλό, τρυφερό και πολλά υποσχόμενο. Εδώ νομίζω πως «Κάτι πήγε λάθος». Ωραία η μουσική σε αυτή την μοντέρνα ρούμπα, ωραίος ο στίχος, αλλά νομίζω η σύζευξη των 2 δεν έδωσε το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Θυμίζει κάτι από τις «Περίεργες μέρες» της Γαρμπή, θυμίζει το «Δυστύχημα» της Βίσση. Δεν είναι κακό σε καμία περίπτωση, αλλά ακούγοντάς το ξανά και ξανά μοιάζει περισσότερο με επανεκτέλεση του «Αρνούμαι» της Καλλή. Κι αυτό δεν είναι καλό.
5. «Από αύριο»
μουσική: Θάνος Παπανικολάου, στίχοι: Νίκος Σαρρής
Ο Θάνος Παπανικολάου είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους μουσικούς της σύγχρονης δισκογραφίας. Ο Νίκος Σαρρής, βετεράνος του στίχου, έχει γράψει μερικά από τα πιο γνωστά τραγούδια των 00’s για τον Δάντη, τη Γαρμπή, τον Τσαλίκη και αυτή είναι – αν δεν κάνω λάθος – η πρώτη τους συνεργασία. Όμορφο χασάπικο, που αν και η επανάληψη του στίχου θα μπορούσε να σε ξενίσει, δεν το κάνει. Το αντίθετο μάλιστα. Η ερμηνεία της Βανδή είναι αυτή που συμβάλει τα μέγιστα στο καλύτερο αποτέλεσμα (ειδικά από τα μισά του τραγουδιού και μέτα) και θα ακουστεί περισσότερο από το παρόμοιας λογικής «Αντίο», που είχε το μικρότερο airplay από το περασμένο album. Θέλει τον χρόνο του να λειτουργήσει σαν κομμάτι και μια ακρόαση θα το αδικήσει. Είναι νοσταλγικά ρομαντικό κι ευαίσθητο και θα τολμήσω να πω πως θα μπορούσε – σκεπτόμενοι πολύ προοδευτικά – να ανήκει στην δισκογραφία της Χαρούλας. Ναι, της γνωστής. Πολλές γυναικείες φωνές θα το σιγοτραγουδήσουν.
6. «Κόιτα με καλά»
μουσική: Βασίλης Γαβριηλίδης, στίχοι: Θάνος Παπανικολάου
Ακόμα μια δυναμική μπαλάντα, από αυτές που απογειώνει η Δέσποινα Βανδή. Και #pestenamefate όσο μεγαλώνει τόσο πιο όμορφα τραγουδάει αυτές τις σκληρές δηλώσεις του τύπου «Κοίτα με καλά, είμαι έτοιμη εδώ να στα δώσω όλα». Λιτό, αληθινό, ειλικρινές μέσα στην απλότητά του. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην σου αρέσει!
7. «Ό,τι θες γεννιέται τώρα»
μουσική: Δημήτρης Κοντόπουλος, στίχοι: Νίκος Μωραΐτης
Δίσκος της Βανδή χωρίς το pop dance hit του δεν υπάρχει. Εδώ λοιπόν ξανά με τον Δημήτρη Κοντόπουλο έχουμε την κλασική συνταγή επιτυχίας. Παρέα, παραλία, κιθάρες, μπύρες, καλοκαίρι. Της ταιριάζει, το υποστηρίζει, είναι χαρούμενο, ξεσηκωτικό. Θα γίνει επιτυχία, θα σε κάνει να χαμογελάς στο άκουσμά του και θα μακροημερεύσει στο airplay. Τον στίχο «Η ζωή είναι δυο μόνοι που διαλέγουν το μαζί» θυμίστε μου να τον κάνω graffiti στο επόμενο ρεπό μου.
8. «Μείνε»
μουσική: Νίκος Μερτζάνος, στίχοι: Νίκος Μωραΐτης
Ο Νίκος Μωραΐτης γιατί δεν γράφει αποκλειστικά για την Δέσποινα; Ο γεμάτος εικόνες στίχος του δένει αρμονικά με την αισθαντική, αβίαστη ερμηνεία της Βανδή. Ταιριάζουν απόλυτα αυτοί οι 2 και το καταλαβαίνεις από το πρώτο άκουσμα. Ο Νίκος Μερτζάνος είναι ένας νεός ταλαντούχος τραγουδοποιός κι ερμηνευτής και αξίζει συγχαρητήρια για αυτή την γλυκιά pop/rock μελωδία. Τραγούδι για όλες τις ηλικίες, για όλα τα κοινά, περνάει μέσα σου κατευθείαν.
9. «Μια ανάσα μακριά σου»
μουσική: Δημήτρης Κοντόπουλος, στίχοι: Όλγα Βλαχοπούλου
Δεκέμβριος του ’15 ήταν όταν πρωτοακούσαμε το pop anthem του Κοντόπουλου. Με έντονη pop-rock διάθεση η τραγουδίστρια της Heaven Music μας δίνει την συνέχεια του προπέρσινου «Χάνω εσένα» των Κοντόπουλου-Παπαδέα, το οποίο θυμίζουμε είχε παραμείνει για 15 εβδομάδες στην κορυφή του airplay chart. Ιδιαίτερη μνεία στο στίχο της πολυγραφότατης Όλγας Βλαχοπούλου και στο μοναδικό «Έτσι όμως οι άνθρωποι είναι, όταν φεύγεις λένε μείνε».
10. «Μη μιλάς για αγάπη»
μουσική: Γιώργος Καραδήμος, στίχοι: Νίκος Μωραΐτης
Όταν περίπου ένα εξάμηνο πριν, έμαθα πως ο Γιώργος Καραδήμος γράφει κάτι για την Βανδή δεν ήξερα τι να περιμένω. Έναν ήχο οικείο στον Καραδήμο, ρομαντικό και μελωδικό; Μια σύνθεση του που θα προσπαθούσε να αγγίξει το ύφος της τραγουδίστριας; Τελικά, η απορία μου λύθηκε με τον καλύτερο τρόπο. Ένα πιάνο και ο στίχος του Μωραΐτη είναι η απάντηση. Κάτι από παλιό, καλό ελληνικό τραγούδι με μια σύγχρονη ενορχήστρωση και μια απλή και περιεκτική ερμηνεία από την Βανδή απογειώνουν το κομμάτι σε μια από τις καλύτερες στιγμές του δίσκου.
11. «Τα κλειδιά»
μουσική: Βασίλης Γαβριηλίδης, στίχοι: Σταύρος Σταύρου
Ένα κομμάτι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της Δέσποινας. Ερωτική μπαλάντα, που ντύνει μουσικά την σειρά «Τα 5 κλειδιά» του ANT1. Η ερμηνεία θα ενθουσιάσει τους θαυμαστές και όχι μόνο. Η μουσική, αν και θυμίζει το «Έσπασε η νύχτα δυο κομμάτια» του Ρέμου, θα σε παρασύρει στον δραματικό ρυθμό της. Ο Σταύρος Σταύρου αποτελεί έκπληξη, καθώς όλα του τα στιχουργικά κατορθώματα για την τρέχουσα χρονιά είναι άξια προσοχής.
12. «Κρίμα που δεν με ξεχνάς»
μουσική: Λάζαρος Τίτος, στίχοι: Γιάννης Δόξας
Ένα από τα καλύτερα κομμάτια του δίσκου. Διαφορετικός ήχος για την καινούργια Βανδή, που της ταιριάζει γάντι. Ο πρωτοεμφανιζόμενος 30χρονος Σερραίος Λάζαρος Τίτος συνθέτει την ιδιαίτερη μουσική σε αυτό το αργό τσιφτετέλι και συναντά ιδανικά τον στίχο του Γιάννη Δόξα, ο οποίος είναι και a&r – executive producer του album αυτού. Το «Η ζωή σου άδειο τρένο που το πήρα μια βραδιά. Είχα ναύλο πληρωμένο για μια στάση πιο μετά» είναι η καλύτερη στιχουργική στιγμή του cd.
13. «Το μαξιλάρι»
μουσική: Βασίλης Γαβριηλίδης, στίχοι: Νίκος Μωραΐτης
Τραγούδι-σταθμός στην καριέρα της τραγουδίστριας. Κυκλοφόρησε 9 μήνες πριν και δεν παίχτηκε σχεδόν από κανένα ραδιόφωνο. Οι λόγοι; Λίγο, πολύ γνωστοί : είναι ένα πολύ καλό τραγούδι, με υπέροχη μουσική και τρομερά δομημένο στίχο από τον Νίκο Μωραΐτη, που όμως δεν είναι πιασάρικο, δεν είναι catchy, δεν είναι σουξέ. Βέβαια θυμίστε μου από πότε έχουμε να ακούσουμε μαζικά καλά τραγούδια από τα ραδιόφωνα; Τα 620.000 views στο YouTube δείχνουν πως παρότι δεν προωθήθηκε καθόλου το κομμάτι, ο κόσμος το αναζήτησε και το άκουσε. Η ερμηνεία είναι λυρικά απλή, η φωνή της Βανδή γεμίζει το χώρο νοσταλγία και ζεστασιά.
Το «Αυτή είναι η διαφορά μας» είναι ένας καλός δίσκος με όμορφες συνθέσεις και στίχους, κάτι που πάντα προσέχει η τραγουδίστρια τα τελευταία χρόνια και δίνει μια σωστή και ολοκληρωμένη δουλειά στον ακροατή. Είναι ένας δίσκος ώριμος, o οποίος ενισχύει την ανάγκη της τραγουδίστριας για αλλαγή και σέβεται το κοινό.
Το διαφορετικό ύφος στην ερμηνεία της Βανδή είναι αυτό που διαπερνά όλα τα κομμάτια. Η τραγουδίστρια περνάει στην φάση της ώριμης ερμηνεύτριας, που δεν την νοιάζει το σουξέ και η πρωτιά. Ο δίσκος δουλευόταν για περίπου ένα χρόνο, πράγμα που φαίνεται από το γεγονός πως η επιλογή των τραγουδιών ήταν προσεκτική και πολύ συγκροτημένη. Το «Αυτή είναι η διαφορά μας» θα έχει μια συμπαθητική πορεία στα charts και μια σταθερά καλή διαδρομή στο airplay. Δεν θα βγάλει τεράστιες επιτυχίες, πράγμα που όμως είναι φανερό πως δεν ενδιαφέρει την τραγουδίστρια και την ομάδα της. Με αφετηρία το «Δεν με σταμάτησες», η αλλαγή της Βανδή προς το καλύτερο είναι φανερή, την χρειαζόταν και δείχνει πως και η ίδια ζητά τρόπους ανανέωσης της σχέσης με το κοινό της.
Αυτοί που περίμεναν να ακούσουν το «Υποφέρω» και το «Γεια» 15 χρόνια μετά, θα απογοητευτούν. Οι εποχές αλλάζουν, το ίδιο και οι ανάγκες των καλλιτεχνών. Υπό αυτό το πρίσμα, το «Αυτή είναι η διαφορά μας» είναι ένα album που θα βοηθήσει την Βανδή να διατηρήσει την δυναμική της και να υπάρχει με αξιοπρέπεια στο χώρο, χωρίς φθηνά, ανούσια και χαμήλης αισθητικής τραγούδια για πολλά χρόνια ακόμα.
© 2016, Music Hunter Crew. All rights reserved.