Άννα Βίσση και Δέσποινα Βανδή | Η συνάντηση που μας έκανε να υποφέρουμε από αγάπη υπερβολική

Χρειάζεται για τις νεότερες γενιές, όλοι όσοι είναι από εικοσιπέντε χρονών και κάτω, να περιγράψουμε εν αρχή μια εποχή που έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Η δεκαετία του ’90 για την ελληνική μουσική βιομηχανία, ήταν εμπορικά η ”χρυσή” δεκαετία. Οι δίσκοι κατέγραφαν πωλήσεις από χιλιάδες εως εκατοντάδες χιλιάδες, τα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης είχαν την τιμητική τους και τα μεγάλα ονόματα της εποχής ήταν ακριβοθώρητα. Τα περιοδικά και ειδικά το Down Town καθόριζαν τις τάσεις της εποχής και η τηλεόραση ήταν στα καλύτερα της.

Σε αυτό το χρονικό πλαίσιο η Άννα Βίσση είχε ήδη μια πετυχημένη πορεία και πρόσθετε στο ενεργητικό της τα πιο πετυχημένα, καλλιτεχνικά και εμπορικά, album της ενώ η Δέσποινα Βανδή ήταν η ανερχόμενη ντίβα της ελληνικής δισκογραφίας, η οποία ανέβαινε τα σκαλιά της επιτυχίας με αριθμητική πρόοδο. Κάπου εκεί, το 1999, μια ανάσα πριν την νέα δεκαετία και χιλιετία, η Δέσποινα Βανδή είναι εξώφυλλο στο Down Town και ο τίτλος είναι η αρχή μιας θρυλικής κόντρας:

Η ακριβή της δήλωση έχει ως εξής: ”Κοίταξε, η Άννα Βίσση είναι 30 χρόνια στην ελληνική δισκογραφία, ενώ εγώ δεν είμαι ούτε 30 χρόνων ακόμη. Θεωρώ ότι η Βίσση σε αυτό που κάνει στο χώρο μας, στο εμπορικό τραγούδι, δίνει πάρα πολλά. Είναι πάρα πολύ καλή. Έχει σκηνική παρουσία, έχει καταπληκτική φωνή, είναι ωραία γυναίκα- ένας συνδυασμός εκρηκτικός”. Είκοσι ένα χρόνια μετά, η Δέσποινα, καλεσμένη στην εκπομπή Dot. αναφέρθηκε σε εκείνο το εξώφυλλο, λέγοντας: ”Είχα άλλη ψυχολογία τότε”. Δείτε το στιγμιότυπο παρακάτω από το δέκατο λεπτό και έπειτα:

Όμως η αρχή είχε γίνει και η σύγκριση από εκεί και έπειτα θα έπαιρνε τιτάνιες διαστάσεις ενώ κάπου εκεί γεννήθηκαν οι Βισσικοί και Βανδικοί. Τόσο η Άννα Βίσση όσο και η Δέσποινα Βανδή κυκλοφορούν την ίδια περίοδο μεγάλες επιτυχίες. Η Βίσση τον δίσκο ‘Κραυγή’ με τραγούδια όπως ‘Αγάπη Υπερβολική’ ενώ η Βανδή κυκλοφορεί τον πιο εμπορικό δίσκο της καριέρας της με τίτλο ‘Γεια’ και με το ομότιτλο single να της δίνει την ευκαιρία για μια διεθνή επιτυχία μέχρι το αμερικάνικο Hot Dance Airplay του Billboard. Κάπου εκεί το 2002, ένα φόρεμα θα ”δέσει” όσο τίποτα άλλο την κόντρα Βίσση-Βανδή. Το Christian Lacroix κόκκινο φόρεμα που επιλέγει η Βίσση για την φωτογράφηση της για το εξώφυλλο της ελληνικής Vogue θα είναι το σημείο αναφοράς της σύγκρισης ανάμεσα στις δυο γυναίκες, μιας και μια ελληνική του κόπια καταλήγει στην Βανδή για μια ζωντανή της εμφάνιση.

Οι μεσημεριανές εκπομπές, γνωστές ως κουτσομπολίστικες, ορίζουν τον τόνο της εποχής και αυτή η στυλιστική αστοχία προκαλεί οργασμό τοποθετήσεων από ειδικούς και μη. Στα χρόνια που θα έρθουν πολλές ήταν οι στιγμές που επιλέχθηκε το ίδιο ρούχο ή παρεμφερές είτε για κάποιο music video (βλ. Αλήτισσα Ψυχή & Αν Σου Λείπω) ή ζωντανή εμφάνιση αλλά αυτό είναι κάτι που συνηθίζεται και δύσκολα μπορείς να το αποφύγεις. Στην ήδη εμπόλεμη κατάσταση έρχεται να προστεθεί η δήλωση του Καρβέλα: ”Γιατί καταφέρεστε εναντίον της (Βανδή)? Εγώ πιστεύω η κυρία Βανδή, την κάνει την κυρία Βίσση καλύτερα απ’ όλους”.

Τα χρόνια περνούν, τραγούδια κυκλοφορούν και είναι η στιγμή που οι θαυμαστές της Βανδή βρίσκουν το κατάλληλο έδαφος να απαντήσουν ότι ένα από τα καινούργια τραγούδια της Βίσση είναι κόπια από single της Δέσποινας που είχε προηγηθεί σε κυκλοφορία. Ο λόγος για το single ‘Κανένας’ του Ν. Καρβέλα το οποίο ακολούθησε την ‘Ακαταμάχητη Έλξη’ του Φοίβου. Με το αντίπαλο στρατόπεδο να απαντάει λίγα χρόνια αργότερα με την ομοιότητα των music video ανάμεσα στο ‘Nylon’ και το ‘Θέλω’.

Όλα αυτά τα χρόνια και με όσα έχουν γραφτεί, ανάμεσα στις δυο γυναίκες δεν έχει υπάρξει καμία συνάντηση και όπως λένε κάποιοι δεν έχουν καν γνωριστεί οι δυο τους. Όμως το 2009 με αφορμή τα Mad Music Awards και για πρώτη φορά οι δυο τους έρχονται όσο πιο κοντά γίνεται μετά από μια δεκαετία δηλώσεων και συγκρίσεων. Η συνάντηση τους δεν έγινε μπροστά στο φακό αλλά μέσα από αφηγήσεις μάθαμε για την ολιγόλεπτη γνωριμία τους στις πρόβες των βραβείων. Την ημέρα των βραβείων κοινό και δημοσιογράφοι κατέγραφαν τις αντιδράσεις εκατέρωθεν των δυο γυναικών μιας και δεν είχε ξαναγίνει όταν η μια είναι πάνω στην σκηνή η άλλη να βρίσκεται στο κοινό. 

Το 2011, η Άννα Βίσση μέσα από το rockumentary ‘Όσο Έχω Φωνή’ που προβάλλεται από την συχνότητα του Alpha, η Άννα Βίσση για πρώτη φορά τραγουδάει μαζί με την κόρη της κάποιο τραγούδι από την δισκογραφία της Βανδή.

Η σύγκριση ανάμεσα στις δυο δεν σταματά ποτέ και ας είναι ελάχιστες οι χρονιές που έχουν βρεθεί η μια απέναντι στην άλλη, σε κάποιο νυχτερινό μαγαζί. Μόνο μια φορά όλα αυτά τα χρόνια κυκλοφόρησαν την ίδια μέρα και οι δυο κάποιο music video και αυτό ήταν το 2013, με τα singles ‘Η Καθημερινότητα Μας’ και ‘Χάνω Εσένα’.

Τα χρόνια κυλάνε, η δισκογραφία αλλάζει ριζικά, οι πωλήσεις των δίσκων πέφτουν και πλέον μετράμε τα views στο youtube, η νυχτερινή διασκέδαση περνάει κρίση και οι προτάσεις για την τηλεόραση διαδέχονται η μια την άλλη. Η Άννα Βίσση είναι πολύ κοντά στο να πει το ναι για να βρεθεί σε μια από τις πολυθρόνες του The Voice αλλά είναι τελικά η Βανδή που κάθεται στην καρέκλα του coach. Η Βίσση εμφανίζεται με τον Ρέμο και η Βανδή παρακολουθεί το πρόγραμμα αλλά όπως αναφέρουν οι δημοσιογράφοι, δεν επισκέπτεται ποτέ το καμαρίνι της Βίσση. Είναι η ώρα της Βίσση να πάρει θέση σε αυτή την χρόνια κόντρα με την δήλωση της να δρομολογεί την αρχή του τέλους: ”Ούτε αυτό ήταν δική μου ευθύνη ή επιλογή. Αυτό είναι του κόσμου. Εγώ δεν ανέφερα ποτέ στη ζωή μου το όνομα που είπες. Με ρωτούν. Αν δεν απαντήσω, θα με πουν κομπλεξική. Αν απαντήσω άσχημα, θα πουν ότι με νοιάζει. Αν απαντήσω καλά, θα με πουν ψεύτρα. Το απέδωσε τέλεια ο Billy Bob στις Χρυσές Σφαίρες: ”Ό,τι και να πω, θα μπλέξω. Οπότε, ευχαριστώ”.

To Απρίλιο του 2020, η Βανδή σε συνέντευξη της στον Νίκο Χατζηνικολάου προσθέτει ακόμα ένα λιθαράκι στο δρόμο προς το τέλος της όλης κόντρας. Είπε η ίδια: ”Δεν μπορώ να πω ότι έχουμε γνωριστεί και έχουμε κάνει παρέα. Νομίζω ότι αρέσκεται ο κόσμος να χωρίζεται. Δεν υπήρξε κάποια πραγματική βάση”. Ενώ την ίδια περίοδο στο Dot. σε μια ενδεχόμενη συνεργασία ανάμεσα στις δυο είχε προσθέσει: ‘Ποτέ μην λες ποτέ’.

Αυτό που είπε η Δέσποινα έγινε πραγματικότητα, πριν καλά καλά τελειώσει ο χρόνος. Οι δυο τους βρίσκονται εδώ και κάποια χρόνια κάτω από την ίδια δισκογραφική στέγη και πολλοί ήταν εκείνοι που έλεγαν ότι αυτό είναι η βάση για μια μελλοντική συνάντηση. Έπειτα από είκοσι χρόνια ιλουστρασιόν αντιπαλότητας, χρειάστηκε μια δισκογραφική και ένας παρουσιαστής για να γίνει το αδύνατο, δυνατόν. Γιατί ο Αρσενάκος της Panik έκανε την ένωση αλλά ήταν ο Κοκλώνης που έδωσε τον χώρο και τον χρόνο για να ζήσουμε κάτι που έγραψε ιστορία στην ποπ κουλτούρα της χώρας μας.

Η Άννα Βίσση βρέθηκε στον τελικό του δεύτερου κύκλου του J2us στην Open εποχή με παραγωγό/παρουσιαστή τον Νίκο Κοκλώνη και η συνάντηση που μας είχαν υποσχεθεί έγινε. Προηγήθηκαν τα follow ανάμεσα στις δυο τους στο instagram, οι αναδημοσιεύσεις της Βανδή σε κάτι που ανέβασε η Βίσση αλλά και η εκεχειρία ανάμεσα στα δυο fan club, για να ζήσουμε την Άννα Βίσση να τραγουδάει και την Βανδή από κάτω να τραβάει φωτογραφίες και να την ανεβάζει στο προφίλ της. Ύστερα ήρθε η κοινή τους σύμπραξη, για είκοσι ολόκληρα λεπτά η Άννα Βίσση τραγούδησαν μαζί και πάνω απ’ όλα διακωμώδησαν με τον πιο υπέροχο τρόπο όλη αυτή την ανύπαρκτη/υπαρκτή κόντρα.

Η συνάντηση τους ήταν ιστορική και στο βάθος του χρόνου θα είναι μια ποπ αναφορά που σπάνια συνάνταμε στην ελληνική showbiz. Μπορεί να χάσαμε την ευκαιρία να δούμε την Αλίκη και την Τζένη μαζί σε ταινία αλλά ένα άλλο δίδυμο μας έδωσε αυτό που ξέραμε ότι θέλαμε με τον καλύτερο τρόπο. Από την πρώτη ατάκα της Βίσση (”Δέσποινα, γύρνα ξανά”) μέχρι την επική ατάκα της Βανδή (”Εγώ κάνω τέλεια την Βίσση”), ήταν όλα στημένα έτσι ώστε να εξυπηρετήσουν τις πιο άγριες φαντασιώσεις και του πιο ορκισμένου θαυμαστή και των δυο άλλοτε στρατοπέδων.

Χθες το hashtag του show βρέθηκε στην έκτη θέση στο twitter σε παγκόσμια κλίμακα ενώ το ανάλογο για το όνομα της Βίσση στην 30η, παγκοσμίως.

Εν κατακλείδι, μπορεί κάποιοι να λένε ότι οι θαυμαστές των δυο γυναικών φούντωναν και διαιώνιζαν αυτή την κόντρα και στην πραγματικότητα δεν υπήρχε ποτέ καμία διαμάχη αλλά αυτό είναι λάθος. Κερδισμένο βγήκε ένα ολόκληρο σύστημα εκπομπών και περιοδικών που όλα αυτά τα χρόνια στην έλλειψη θεμάτων κάλυπταν σελίδες και ώρες τηλεοπτικού αέρα ρίχνοντας λάδι σε μια φωτιά που μπορεί να ήταν φλόγα αλλά δεν ήταν ποτέ η πυρκαγιά που θα ήθελαν. Άλλωστε είναι στο dna των Ελλήνων να ανακαλύπτουν και να διαχωρίζονται σε στρατόπεδα.

Τόσο η Άννα Βίσση όσο και η Δέσποινα Βανδή έχουν δει αρκετές διακυμάνσεις στις καριέρες τους, έχουν δοκιμάσει και αναγεννηθεί πολλές φορές και με το πέρασμα του χρόνου καταλήγουν, όπως και εμείς, σε ένα συμπέρασμα. Η μουσική είναι μια και κάθε ευκαιρία το να ζούμε ωραίες στιγμές είναι ανεκτίμητη.

Πλέον υποφέρουμε από αγάπη υπερβολική και όπως είπε η Άννα Βίσση: ”Εγώ με την Δέσποινα, έχουμε μέλλον”.

Μόνο μια παράκληση έχω να κάνω αυτό το μέλλον να είναι με στίχους της Ν. Γερμανού.

 

© 2020 – 2021, Christos Vasilakopoulos. All rights reserved.

Christos Vasilakopoulos: Ισχυρογνώμων αλλά συζητήσιμος, αρκεί να έχεις επιχειρήματα. Η μουσική είναι για όλους, η pop για κάποιους. Ερωτευμένος με την Μαίρη Συνατσακη μέχρι να το ανακαλύψει η ίδια. Τελος, μην μπερδεύεις την Coca Cola με την Pepsi, είπαμε..