Καταπληκτικός ερμηνευτής και performer, που τάραξε τον καλλιτεχνικό κόσμο της Νέας Υόρκης και το πρώτο καταγεγραμμένο θύμα της επιδημίας του AIDS από τον μουσική σκηνή
Θυμάμαι όταν ήμουν παιδί, ένα εξώφυλλο δίσκου που πάντα με τρόμαζε. Ο δίσκος αυτός περιελάμβανε την μεγάλη επιτυχία τότε Total Eclipse, το οποίο ακουγόταν στην τηλεοπτική διαφήμιση του Campari στα 80s. Παιδάκι τότε ο Klaus Nomi φάνταζε στα μάτια μου ένα φρικιό, που άκουγα ότι πέθανε από τη νόσο του Aids.
Το παιδικό μου μυαλό συνέδεσε την συγκεκριμένη ασθένεια με τον συγκεκριμένο καλλιτέχνη, πιστεύοντας ότι πρόκειται για νόσο των φρικιών ή τον καρκίνο των gay, όπως παρουσιαζόταν από τα ΜΜΕ. Πόσο ανόητος υπήρξα…Πριν λίγο καιρό έψαξα τον Klaus Nomi ως καλλιτέχνη και πραγματικά εντυπωσιάστηκα από την καλλιτεχνική του υπόσταση, το ταλέντο του και την περσόνα του. Πρόκειται για το πρώτο καθαρόαιμο sci-fi freak στην εκπνοή του glam-rock και την εκτίναξη του punk κινήματος.
Ο Klaus Sperber γεννήθηκε το 1944 και έμελε να εμπνεύσει καλλιτέχνες όπως David Bowie, Lady Gaga και Jean-Michel Basquiat. Ήταν Γερμανός κοντρα-τενόρος, γνωστός για το φωνητικό του εύρος καθώς και για την εκκεντρική, απόκοσμη εμφάνισή του επί σκηνής. Οι εμφανίσεις του ήταν φαντασμαγορικές παραστάσεις, στις οποίες ντυνόταν έξαλλα, φορούσε υπερβολικό μακιγιάζ, ενώ ήταν αναγνωρίσιμος από το χτένισμα – υπογραφή του. Αναστάτωσε με την παρουσία του και το ταλέντο του τον καλλιτεχνικό κόσμο της Νέας Υόρκης τις δεκαετίες του 1970 και 1980, αφού μετακόμισε εκεί όταν ήταν 28 μόλις ετών.
Το ρεπερτόριό του ήταν εξίσου παράξενο, περιλαμβάνοντας οπερατικές άριες με ηλεκτρονική διάθεση, καθώς και ποπ τραγούδια της δεκαετίας του 1960. Τον λάτρεψε και αντέγραψε μέχρι και ο David Bowie, με τον οποίο συνεργάστηκαν το 1979, και ο οποίος τον βοήθησε να υπογράψει συμβόλαιο με την RCA records. Το διάσημο πλαστικό μοδάτο και επιτηδευμένο κουστούμι του, οι ρομποτικές κινήσεις, η θεατρικότητα του και το έντονο μακιγιάζ – αργότερα για να καλύψει τα σημάδια της νόσου- ήταν κάτι πρωτόγνωρο και επαναστατικό για την εποχή του.
A lot of people took off. They didn’t know how to deal with it. I didn’t know how to deal with it…. Is this something I could catch? Does he have typhoid or the plague? You hear rumors…. No one knew what was going on. I remember seeing him at dinner and usually I’d go over and give Klaus a hug, and give him a European kiss on each cheek. And, I was just afraid to. I didn’t know if this was contagious…. I sort of went up to him and I hesitated, and he just put his hand on my chest and said ‘It’s alright, don’t worry about it,’ which made me start to tear up, and I think that was the last time that I saw him.
Discography
- Klaus Nomi (1981)
- Simple Man (1982)
- Encore (1983)
- In Concert (1986)
- Za Bakdaz (2007)
© 2018 – 2021, George Michail. All rights reserved.