Σαν σήμερα

#OnThisDay: Η Janet Jackson κυκλοφόρησε το ‘Control’

music hunter
Written by George Ioannou

Σαν σήμερα, 32 χρόνια πριν…

Η Janet Jackson κυκλοφόρησε το ‘Control’

#Details: Το Control είναι το 3o στούντιο άλμπουμ της Janet Jackson, που κυκλοφόρησε στις 4 Φεβρουαρίου 1986 από την A&M Records. Οι συνεργασίες της με τους στιχουργούς και παραγωγούς δίσκων Jimmy Jam και Terry Lewis οδήγησαν σε έναν ασυνήθιστο ήχο: μια συγχώνευση rhythm & blues, φωνητικών ραπ, funk, disco και synthesized percussion που καθιέρωσαν τους Jackson, Jam και Lewis ως κορυφαίους πρωτοπόρους του σύγχρονου R&B.

music hunter

Το εξώφυλλο του album!

Το άλμπουμ έγινε εμπορική επιτυχία και της επέτρεψε να μεταβεί στη δημοφιλή αγορά μουσικής, με το Control να αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα άλμπουμ της δεκαετίας του 1980 και τη σύγχρονη μουσική.

#Background: Ο Joseph Jackson, πατριάρχης της μουσικής οικογένειας Jackson, ήταν γνωστός για τη διαχείριση της καριέρας και των εννέα παιδιών του. κυρίως, την επιτυχημένη καριέρα των The Jackson 5. Μετά από το δισκογραφικό συμβόλαιο με την A&M το 1982 για την -τότε- 16χρονη Janet, επιβλέπει όλη την παραγωγή του ντεμπούτο άλμπουμ της, ‘Janet Jackson‘, και το follow-up της, ‘Dream Street’ (1984), το τελευταίο γράφτηκε και παρήχθη από τους αδελφούς της Marlon και Michael και τον Jesse Johnson. Πιο γνωστή ως τηλεοπτική ηθοποιός, ήταν αρχικά απρόθυμη να ξεκινήσει μια καριέρα στο τραγούδι. Είπε ότι: “I was coming off of a TV show that I absolutely hated doing, Fame. I didn’t want to do [the first record, Janet Jackson]. I wanted to go to college. But I did it for my father …” και εξήγησε ότι ήταν συχνά σε σύγκρουση με τους παραγωγούς της. Η Janet στη συνέχεια, απέλυσε τον πατέρα της ως manager και απασχολούσε τον John McClainτότε ανώτερο αντιπρόεδρο της A&M Records για καλλιτέχνες και ρεπερτόριο και γενικό manager. Σχολιάζοντας την απόφαση, δήλωσε: “I just wanted to get out of the house, get out from under my father, which was one of the most difficult things that I had to do, telling him that I didn’t want to work with him again.” Ο Joseph Jackson απέρριψε τον John McClain για αυτό που είδε ως μια κακοτυχημένη προσπάθεια να κλέψει την καριέρα της κόρης του από αυτόν, δηλώνοντας: “I’ve worked hard for my family. The problem comes, though, when others come in behind you and try to steal them away. The wheels have already been set for Janet Jackson. Anyone who jumps on now will be getting a free ride.” Ο McClain απάντησε λέγοντας: “I’m not trying to pimp Janet Jackson or steal her away from her father.” Την παρουσίασε αργότερα στο δίδυμο Jimmy Jam & Terry Lewis, πρώην συνεργάτες του Prince.

music hunter

Photoshoot for Adlib Magazine, 1987

#Production: Όταν ο Jam και ο Lewis συμφώνησαν να παράγουν το 3o στούντιο στούντιο της Janet, ήθελαν να απευθύνονται κυρίως στην αφρικανική αμερικανική κοινότητα, πέρα ​​από την επιτυχία των crossover επιτυχιών στα pop music charts. Ο Jam δήλωσε σε συνέντευξή του στο περιοδικό Rolling Stone, “We wanted to do an album that would be in every black home in America … we were going for the black album of all time.” Πριν από τη σύνδεσή τους με την Janet, ο Jam και ο Lewis σχεδίαζαν αρχικά να γράψουν ένα άλμπουμ με κομμάτια που έγραψαν για την Sharon Bryant, αλλά βρήκε τους στίχους και τον ήχο τους να είναι “υπερβολικά.” Το δίδυμο παρουσίασε την ίδια σειρά τραγουδιών στην Janet, η οποία έλαβε credit για co-writing και co-production για το περιεχόμενο του άλμπουμ. Οι Jam και Lewis θυμούνται ότι για να συνεργαστούν με την Janet για το υλικό, πέρασαν την πρώτη εβδομάδα απλά γνωρίζοντας τον νέο πελάτη τους. Ο Lewis εξήγησε: “We got into her head. We saw what she was capable of, what she wanted to say, where she wanted to be, what she wanted to be. We put together some songs to fit her as we saw her, as she revealed herself to us. It was as simple as that.” Για το τραγούδι “What Have You Done for Me Lately”, το οποίο είχε αρχικά δημιουργηθεί για ένα από τα αρχεία των Jam και Lewis, οι στίχοι ξαναγράφηκαν για να μεταδώσουν τα συναισθήματα της Janet για την πρόσφατη απομάκρυνσή της από τον James DeBarge. Το τραγούδι επιλέχθηκε ως το lead-single για το Control, καθώς ο Jam και ο Lewis θεώρησαν ότι αντιπροσωπεύει καλύτερα την άποψη της Janet για τη ζωή. Το “Nasty”, το οποίο κατά την άποψη της Janet ήταν το πιο πρωτοποριακό τραγούδι στο άλμπουμ, εμπνεύστηκε από την εμπειρία της με την παρενόχληση στο δρόμο στη Μινεάπολη από μια ομάδα ανθρώπων έξω από το ξενοδοχείο που κατοικούσε κατά τη διάρκεια της εγγραφής του Control.

They were emotionally abusive. Sexually threatening. Instead of running to Jimmy or Terry for protection, I took a stand. I backed them down. That’s how songs like ‘Nasty’ and ‘What Have You Done for Me Lately’ were born, out of a sense of self-defense.

Το “Let’s Wait Awhile” επικεντρώθηκε στο ασφαλές σεξ και την αποχή, ένα θέμα σημαντικού κοινωνικού σχολιασμού εκείνη την εποχή. Ο Jam δήλωσε ότι είναι συνήθης πρακτική για τους τραγουδοποιούς να χρησιμοποιούν τα τρέχοντα γεγονότα ως μέσο έμπνευσης για τους στίχους και ότι η πανδημία του AIDS είχε αυξήσει την ευαισθητοποίηση για τις σεξουαλικά μεταδιδόμενες ασθένειες. Ο Jam δήλωσε: “The theme of the song (‘Let’s Wait Awhile’) was Janet’s idea. She’s not a preachy person. She’s not telling people how to live their lives. All she’s doing is offering an opinion.” Παρόλο που ο Joseph Jackson αρχικά απαίτησε να ηχογραφηθεί το νέο άλμπουμ της κόρης του στο Λος Άντζελες, ώστε να μπορεί να κρατήσει το βλέμμα του πάνω της, οι Jam και Lewis αρνήθηκαν. Απαιτούσαν ολόκληρη την παραγωγή του άλμπουμ να γίνει στο δικό τους στούντιο στη Μινεάπολη της Μινεσότα, “far from the glitter and distractions of Hollywood and the interference of manager-fathers.” Ο Jam δήλωσε: “We required that they put her in our hands. We had to do it on our turf, with no bodyguards, no star trips and none of Joe Jackson’s people hanging around making suggestions.” Το Control ηχογραφήθηκε στα Flyte Tyme Studios, το site για το Flyte Tyme Records, το οποίο ιδρύθηκε από τους Jimmy Jam και Terry Lewis στη Μινεάπολη. “There’s a little radiator I used to sit on when we did the Control album,”, είπε η Janet το 1993. Ο John McClain ήταν ο executive producer. Ο πατέρας της Janet απέρριψε το νέο υλικό και την εικόνα του Control, υποστηρίζοντας ότι ποτέ δεν θα το πουλήσει. Σε ένα εξώφυλλο για το περιοδικό Spin με τίτλο “Damn It, Janet: The Battle for Control of Janet Jackson,” Ο Joseph αναφέρθηκε λέγοντας ότι: “[i]f Janet listens to me, she’ll be as big as Michael.” Η Janet και ο McClain αγνόησαν τις αντιρρήσεις του. Σχολιάζοντας το τελικό προϊόν, η Janet δήλωσε: “It’s aggressive, cocky, very forward. It expresses exactly who I am and how I feel. I’ve taken control of my own life. This time I’m gonna do it my way.”

music hunter

by David LaChapelle, 1987

#AlbumCover: Ο fashion photographer και illustrator, Tony Viramontes δημιούργησε το εξώφυλλο του άλμπουμ και τα singles ‘Nasty’ και ‘Control’. Η Janet είπε για τον Viramontes: “He was very creative, and I believe one day his work will be iconic. He was such a joy to work with. I miss him.”

#Release: Παρόλο που η A&M δεν διοργάνωσε ένα full concert tour για την προώθηση του άλμπουμ της Janet, το label χρηματοδότησε ένα promotional tour τριών εβδομάδων στις Ηνωμένες Πολιτείες σε 13 πόλεις μετά την κυκλοφορία του Control. Εκτός από την κυκλοφορία του studio album, ένα remix album, το ‘Control: The Remixes’, κυκλοφόρησε σε επιλεγμένες χώρες τον Νοέμβριο του 1987.

 

music hunter

by Tony Viramontes 1986


Με την κυκλοφορία του, το άλμπουμ κέρδισε γενική αναγνώριση από τους κριτικούς.


Ο William Ruhlmann του Allmusic σχολίασε: “Jackson came across as an aggressive, independent woman” και υποστήριξε πως η πραγματική αξία του άλμπουμ είναι τα ταλέντα παραγωγής Jimmy Jam και Terry Lewis, καθώς το Rolling Stone Album Guide έδωσε στο άλμπου 4 αστέρια στα 5.

#Charts: Το ‘Control’ έκανε το ντεμπούτο του στο #102 στο Billboard 200 και στο Top R&B/Black Album στις 22 Φεβρουαρίου 1986. Μετά από είκοσι εβδομάδες έφασε στο #1 του Billboard 200 και του Top R&B/Black Albums, που πούλησε 250.000 αντίτυπα σε μία εβδομάδα. Ο Σύνδεσμος Βιομηχανίας Καταγραφής της Αμερικής (RIAA), πρώτα έδωσε πιστοποίηση Gold στο Control τον Απρίλιο του 1986, δηλώνοντας 500.000 αντίτυπα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Δύο μήνες αργότερα, τον Ιούνιο του 1986, το άλμπουμ πήρε πιστοποίηση Platinum από την RIAA, δηλώνοντας 1 εκατομμύριο αντίτυπα. Τρία χρόνια αργότερα, το Control ήταν πενταπλά πλατινένιο από την RIAA τον Οκτώβριο του 1989. Μέχρι το 1990, το Control είχε πουλήσει 5 εκατομμύρια αντίτυπα στις Ηνωμένες Πολιτείες και μέχρι τον Δεκέμβριο του 2009 το άλμπουμ πούλησε άλλα 496.000 αντίτυπα στις ΗΠΑ από το 1991 σύμφωνα με το Nielsen SoundScan. Από το ντεμπούτο του, το Control έχει πουλήσει πάνω από 10 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως.


7 singles κυκλοφόρησαν από το Control


#Singles: Το lead single του άλμπουμ, “What Have You Done for Me Lately”, έφτασε στο #4 στο Billboard Hot 100 και στο #1 του Hot Black Singles Chart. Το single έγινε Gold από την RIAA τον Νοέμβριο του 1990. Το τραγούδι συγκρίθηκε ευνοϊκά με άλλα τραγούδια από μαύρες γυναίκες, όπως το “New Attitude” της Patti LaBelle, “Better Be Good to Me” από την Tina Turner και “Sisters Are Doin’ It for Themselves” από την Aretha Franklin. Η Oprah Winfrey σχολίασε: “What you’re seeing in all the areas of arts and entertainment is black women internalizing the idea of black power and pride … Black women started listening to their inner cues, rather than society or even the black community’s idea of what they are supposed to be and can be.” Το “Nasty”, το δεύτερο single του άλμπουμ, χτύπησε το “What Have You Done For Me Lately” από μία θέση, φτάνωντας στο #3 στο Billboard Hot 100 και στο #1 στο Hot Black Singles chart. Έλαβε πιστοποίηση Gold τον Νοέμβριο του 1990. Ο κριτικός Jon Bream παρατήρησε ότι: “the songwriters have slyly juxtaposed a nasty-sounding groove and the repetition of the word ‘nasty’ with a subtle antinasty message.” Το “When I Think Of You” έφτασε στο #1 στο Billboard Hot 100, καθιστώντας το πρώτο single της Janet στο κορυφαίο chart και πιστοποιήθηκε χρυσό τον Νοέμβριο του 1990. Το τέταρτο single του άλμπουμ, ήταν το “Control”, το οποίο έτθασε στο #5 στο Billboard Hot 100 και στο #1 στο Hot Black Singles Chart, και αργότερα πιστοποιήθηκε Gold από την RIAA το Νοέμβριο του 1990. Το “Let’s Wait Awhile” έτθασε στο #2 στο Billboard Hot 100 και στο #1 στο Hot Black Singles Chart. Ο Clarence Page από το Chicago Tribune σχολίασε παρόμοια με το “Nasty”: “the ballad throw[s] cold water on the passions of young love ‘before we go too far’.” Σε αντίθεση με τα προηγούμενα, το “The Pleasure Principle” δεν έφτασε μέσα στις πέντε πρώτες θέσεις του Billboard Hot 100, και έφτασε ως το #14. Έγινε, ωστόσο, το πέμπτο #1 της Janet στο Hot Black Singles Chart. Το “Funny How Time Flies (When You’re Having Fun)” δεν κυκλοφόρησε ως εμπορικό single στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στο Ηνωμένο Βασίλειο έφτασε στο #59 στο UK Singles Chart.

#Awards: Για τα 29α ετήσια βραβεία Grammy, το Control έλαβε τέσσερις υποψηφιότητες: Album of the Year, Best R&B Song for “What Have You Done for Me Lately”, Best Female R&B Vocal Performance και Non-Classical Producer of the Year for Jimmy Jam and Terry Lewis. Ο Jam και ο Lewis κέρδισαν ως Producer of the Year. Το άλμπουμ κέρδισε ρεκόρ δώδεκα υποψηφιότητων από τα American Music Awards, κερδίζοντας τις τέσσερις. Η Janet επίσης κέρδισε τρία Soul Train Music Awards και έξι Billboard Music Awards.

#Legacy: Το Control θεωρείται ευρέως ως η σημαντική ανακάλυψη στην καριέρα της Janet, καθιερώνοντας την ανεξαρτησία και την κυριαρχία τhw στον τομέα της pop μουσικής. Ο Dennis Hunt του Los Angeles Times έγραψε: “Previously, she had recorded two unsophisticated, kiddie soul albums. If you listened carefully to that kid stuff, there was a grown-up singer there somewhere struggling to get out. [Jimmy Jam and Terry Lewis] liberated the real Janet Jackson.” Για τα 30 χρόνια κυκλοφορίας του άλμπουμ, ο Julian Kimble του περιοδικού Billboard έγραψε“In hindsight, Control is both evolutionary and revolutionary. As Jackson’s first album to land atop the Billboard 200, it marked professional and personal breakthroughs. Distancing herself from the immense Jackson family shadow, she created one of the most influential projects across contemporary R&B and pop music. And not only was Jackson’s maiden voyage with producers Jimmy Jam and Terry Lewis at the forefront of R&B, pop and hip-hop’s intersection, it birthed a novel sound in the process.”  και ο Gerrick D. Kennedy του Los Angeles Times έγραψε ότι η συνεχιζόμενη επιρροή της Janet είναι εμφανής στις καριέρες της Rihanna, της Beyoncé, της Ciara, της FKA Twigs και της Tinashe, καθώς “all of them take cues from Jackson’s blueprint. And all that began with Control.”

… και τέλος ένα #FanFact: Το άλμπουμ “Control” μπήκε στο NATIONAL MUSEUM of AFRICAN AMERICAN HISTORY 7 CULTURE.

© 2018, George Ioannou. All rights reserved.

About the author

George Ioannou

* Addicted to music. Addicted to Art. Addicted to feelings *
Interior Designer | Photographer etc...
Αισιόδοξος, χαρούμενος και πάντα γελαστός κι ευγενικός.
Μπορεί να τον δείτε να χορεύει pop μουσικές απ' την μια, κι απ' την αλλη να χτυπιέται και να τρελαίνεται με rock ήχους.
Άβυσσος η ψυχή του... μα.. μια είναι η ουσία!
music is his drug!

Leave a Comment